Actieplan agro-ecologie
Om te beantwoorden aan de duurzaamheidsuitdagingen in het lokale voedselsysteem, worden
lokale voedselstrategieën opgemaakt. De concrete toepassing van deze strategie moet vertaald
worden in een actieplan. agro ecologie kan hier als een verbindend kader en kompas dienen. Via
een traject van analyse tot participatie bieden we handvaten voor een agro-ecologische
voedselstrategie en een concreet actieplan. Met een aanvullend communicatieplan maken we
dit kenbaar voor iedereen in en rond jouw gemeente.
Projectinhoud en -verloop
Wervel begeleidt de stad of gemeente bij het opstellen van een actieplan. Het traject verloopt in
4 fasen:
Fase 1: contextanalyse & bevraging
Na een overleg om lokale kennis in kaart te brengen, starten we met een online analyse en
burgerbevraging om de lokale voedselinitiatieven en -noden in kaart te brengen. De resultaten
bespreken we met een kerngroep.
Fase 2: participatief traject
We inspireren, informeren en delen ervaringen over het hoe en waarom van agro ecologie in de
voedselstrategie. We brengen de voedselstrategie naar het veld. De mogelijkheden van
duurzame voedselacties in jouw gemeente worden duidelijk. We brengen de betrokken
stakeholders samen en bepalen interactief de pijlers van de gemeenschapsgedragen strategie.
In deze fase verwerken we ook een infosessie over agro ecologie en korte keten en de workshop
AgroTopia. Op deze manier heeft elke deelnemer aan het participatief proces de nodige
achtergrondkennis.
Fase 3: strategie en actieplan
Interactieve workshops bepalen de operationele doelstellingen en acties, waarbij de principes
van agro ecologie een kader bieden. Beleidsoverschrijdend en met afstemming van bestaande
beleidsplannen zoeken we naar integratie en win-wins als kapstokken voor het actieplan. Samen
identificeren we mogelijke externe financieringen voor de acties. De manier waarop de strategie
en het actieplan wordt gecommuniceerd, wordt in onderling overleg met het kernteam
besproken.
Fase 4: communicatie, promotie en zichtbaarheid
Een voedselstrategie heeft nood aan specifieke marketing en communicatie. Op basis van
ervaringen en expertise stellen wij een startpakket samen om hier concreet mee van start te
gaan.
Timing
Voor dit traject rekenen we op 1 à 1,5 jaar. Heb je nog geen voedselstrategie? Dan brengen
we jou eerst in contact met andere partners binnen Gemeente voor de Toekomst.
Disclaimer: Het traject houdt een continue evaluatie en bijsturing in. Tijdens een beoordeling van
onvoldoende draagkracht in de lokale gemeente, zal het traject worden stopgezet. Beide partijen
kunnen na elke fase deze evaluatie raadplegen. Wanneer een aanvrager fases wenst over te
slaan, dient de inhoud van deze fases zelfstandig te worden ingevuld om voldoende lokale
betrokkenheid te genereren.
Wat verwachten we van jou als aanvrager?
- Een gemeentelijk aanspreekpunt die deel uitmaakt van de kerngroep
- Werving van lokale partners, stakeholders en betrekken van andere gemeentelijke diensten.
- Bij de infosessies, vergaderingen en workshops: locatie met beamer, projectiescherm en geluidsinstallatie
Richtprijs
Volledige traject: €20.000 (via Gemeente voor de Toekomst)
De richtprijs is een pakketprijs voor het volledige traject inclusief alle fases. Je kan het traject ook
aanvragen per fase en/of op maat. We bevelen sterk aan om alle fases te doorlopen voor het
beste resultaat.
Contacteer ons vrijblijvend voor een aanbod op maat.
Je krijgt korting op losse activiteiten als je een traject bij Wervel volgt.
* Prijzen zijn exclusief BTW voor profit, steden en gemeenten