Ga naar de inhoud

Onze klantengroep geeft onze winkel via leengeld en regelmatige aankopen de nodige onafhankelijkheid en financiële speelruimte.

Winkel-in-Zicht is er voor de consument die meer dan ooit overtuigd is van de noodzaak van gezonde voeding én een gezonde economie. De fysieke winkel vind je bij Boer Bas Brugge. Bestellingen gebeuren online en worden op verschillende afhaalpunten in West- en Oost-Vlaanderen geleverd. Winkel-in-Zicht wordt gedragen door Wim en Greet van De Groene Cirkel, maar evenzeer door een vaste klantengroep die – via regelmatige aankopen en af en toe leningen – de winkel de nodige onafhankelijkheid en financiële speelruimte geeft. We gingen in gesprek met Wim.

Hoe ontstond het idee?

Ik werkte een klein jaar mee in De Blauwe Bloem, een van de oudste natuurvoedingswinkels in het Gentse. Die sloot echter in 2020 de deuren. Ik was helemaal overtuigd van de integere principes binnen de associatieve economie.

Vanuit De Groene Cirkel een duurzame en klantgedragen winkel uitbouwen, leek ons een mooie volgende stap. Zo maken we de missie van De Groene Cirkel – de aarde, de boer en de consument terug dichter bij elkaar brengen – verder waar.

Hoe kreeg die volgende stap vorm?

Samen met de vaste klantengroep van De Blauwe Bloem namen we een deel van de inboedel en het bestelprogramma over. We wilden vooral werken met vooraf bestelde boodschappen. Zo komt enkel wat de klanten willen in de winkel en is er geen verspilling.

In het Boer’nbuurthuis in Sint-Amandsberg vonden we de geschikte locatie. Ruimte om leveringen te laten toekomen, bestellingen voor klanten klaar te zetten en een kleine winkelruimte voor de reststock.

Jullie zijn opgestart in volle coronatijd?

Klopt, in juli 2020. Met de steeds terugkerende lockdowns was dat geen evidente start. De keuze om vooraf te bestellen en maandelijks op te halen bleek onder deze omstandigheden echter een goede keuze. De ophaalmomenten zelf waren telkens aangename ontmoetingen met onze klanten. 

Onze samenwinkel werd meteen een heel fijn alternatief voor de supermarkt en een maatschappij met steeds groter wordende voedselmoerassen. Wij maken gezonde en kwalitatieve producten aan een faire prijs, bereikbaar voor zoveel mogelijk mensen.

Hoe verloopt winkelen bij jullie?

 We werken met groepsbestellingen. Als klant bestel je 4-wekelijks je boodschappen via www.winkel.degroenecirkel.be. Je kiest uit een ruim aanbod van hoogwaardige, ecologische en zo lokaal mogelijke producten. Je vindt alles wat je in je huishouding nodig hebt.

Tijdens de (voorlopig) tweewekelijkse winkeldagen op zaterdag, kom je dan je bestellingen ophalen. Niet-Gentse klanten kunnen hun boodschappen ophalen in verschillende afhaalpunten. Passanten kunnen ook steeds winkelen uit de rest-stock in de winkel.

Wat nemen jullie op in het aanbod?

We hebben voornamelijk niet snel bederfbare droogwaren, conserven, dranken, onderhouds- en verzorgingsproducten. De klant bepaalt mee wat in onze (virtuele) rekken staat. We zijn heel transparant over wie onze producenten en leveranciers zijn en klanten kunnen steeds aangeven welke producten of merken ze specifiek nodig hebben.

Wel kiezen we heel bewust voor zo lokaal mogelijke, biologische of biodynamische producten. Waar het kan werken we met bulkverpakkingen. We gaan hierover in gesprek met de klantengroep, zodat we grote verpakkingen met elkaar kunnen delen.

Sinds 2021 werken we met het IT platform van Linked.Farm. Zo konden we heel eenvoudig de link leggen met de webwinkels van boeren en producenten. Een aantal van de verse producten van Boerenmarkt De Toekomst in Sint-Amandsberg werden op die manier een mooie aanvulling op ons aanbod. Linked.Farm maakte ook de samenwerking met onder andere Ohne mogelijk. En ook met andere samenwinkels zoals Eco & Fair en Vlas hebben we een fijne samenwerking.

Hoe zetten jullie de prijs?

We vinden het belangrijk dat zowel de boer of producent, de winkelmedewerker als de klant kunnen rekenen op een eerlijke prijs. Ook hierin dragen we transparantie hoog in het vaandel. De boer bepaalt wat zijn product kost en op alle producten wordt eenzelfde marge gerekend. Klanten die de winkel steunen via leningen, krijgen een permanente korting.

En de toekomst, hoe ziet die eruit?

We dromen van een winkelplek met meer ruimte. We willen graag dat meer mensen elkaar kunnen ontmoeten, samen werken en samen leren rond gezonde en kwalitatieve voeding aan een faire prijs voor zoveel mogelijk mensen. Dat blijft onze drijfveer als antwoord op de steeds groter wordende voedselmoerassen.


Contact