Ga naar de inhoud

Door je hier in de winkel te engageren, steun je een gezondere voedselketen.

wAnderCoop, het klinkt als een feeërieke attractie in een sprookjesland, maar het is een down to earth coöperatieve en participatieve samenwinkel in Anderlecht. De winkel is gevestigd in een lichtrijk pand aan de Saïolaan, nabij de drukke Bergensesteenweg. De klanten zijn er lid én medewerker.

Waarom een samenwinkel in Anderlecht?

Er is veel veranderd in Anderlecht de afgelopen jaren. Ik denk dat 6 jaar geleden een winkel als wAnderCoop niet mogelijk was in de gemeente. Mensen willen vooruit en willen iets doen met betekenis. Met voedsel heb je dagelijks een impact. Door je hier in de winkel te engageren, steun je een gezondere voedselketen. 

Voor ons betekent dat lokale producten, seizoensgebonden, biologisch of uit geïntegreerde landbouw en ook eerlijke handel met zo weinig mogelijk tussenpersonen. Elk product beantwoordt aan zo veel mogelijk criteria. Via etiketten zien de klanten makkelijk aan welke voldaan zijn.

Vinden klanten hier de producten die ze nodig hebben?

Ons aanbod is ruim en omvat verse producten (fruit, groenten, verschillende zuivelproducten, fijne vleeswaren,…). Er is ook een grote kruideniersafdeling met bulkproducten, hygiëne- en verzorgingsproducten, alcoholische of niet-alcoholische dranken en een afhaalpunt voor brood. 

In het begin wilden we van zoveel mogelijk lokale boeren afnemen. Dilbeek is hier dichtbij en daar heb je toch heel wat producenten. De dagelijkse realiteit blijkt niet zo eenvoudig. Wekelijks kleine hoeveelheden brengen blijkt logistiek zowel voor ons als voor de boer niet zo rendabel. Lokaal inkopen blijft de basis, maar we beseffen dat we ook keuzes moeten durven maken en niet met iedereen kunnen samenwerken. Toch breiden we het assortiment regelmatig uit om zo veel mogelijk in de behoeften van onze leden te voorzien.

Bij de ingang van de winkel kunnen klanten ook ideeën en wensen deponeren in een bus. We zijn vandaag ook meer dagen geopend dan bij onze opstart. Zo kunnen meer klanten uitsluitend in onze winkel hun aankopen doen.

Klanten zijn lid én medewerker, hoe gaat dat in zijn werk?

We zijn een coöperatieve en participatieve winkel. Wie bij wAnderCoop inkopen wil doen, koopt hiervoor eerst een aandeel van 100 euro en werkt ook drie uur per maand mee in de winkel in vaste shifts of als vliegende hulp. 

Natuurlijk hebben we oog voor ieder zijn mogelijkheden. Wie minder mobiel is, kan vrijgesteld worden van zijn werkaandeel in de winkel.

Kunnen jullie daardoor de prijzen drukken?

Dat klanten meehelpen in de winkel, betekent niet dat we ‘Aldi’-prijzen bieden. Wij hebben respect voor het werk van de kleine producenten en betalen ook een correcte prijs voor hun producten. Grote supermarkten hebben daar weinig oog voor. Toegegeven, het is niet altijd makkelijk om dan een assortiment aan te bieden dat haalbaar is voor alle budgetten.

Hoe ervaren klanten het meehelpen?

Veel mensen vinden het fijn om in de winkel te werken en zo maandelijks dezelfde mensen te zien. Als iemand achter de kassa bijvoorbeeld een product niet vindt, weet ‘de klant’ het misschien wel omdat die er zelf twee weken eerder naar heeft gezocht. 

Er heerst daardoor ook een open en gemoedelijke sfeer in de winkel. Om alles in goede banen te leiden zijn er wel drie vaste medewerkers die 3/4 werken. Er zijn ook allerlei werkgroepen (*) waarin leden mee de werking van de winkel bepalen.

Wat was jullie grootste uitdaging?

Zonder twijfel de zoektocht naar een geschikte locatie. We hadden dit pand al langer op het oog, maar de eigenaar vertrouwde het coöperatieve concept eerst niet. Niet één aanspreekpunt, maar een groep mensen, klonk allemaal ingewikkeld. Daarom koos de eigenaar aanvankelijk voor een andere huurder. Later kregen we gelukkig alsnog de kans. We zitten goed in deze lichtrijke en ruime plek. Voor infoavonden of marktjes met leveranciers blijft het wel krap.

Waarin zien jullie nog graag verbetering?

Na onze opstart in 2020 hebben we intussen meer dan 500 leden. Op zich al een mooi aantal, maar dat mag nog groeien. Meer leden zou ons in staat stellen de winkel nog een extra dag te openen, dus zes dagen per week. Dan kunnen we ook onze omzet verhogen en zonder winststreven toch rendabel en dus duurzaam zijn. En dan zijn er nog wel wat werkpunten zoals het aanbod van verse producten tijdens de winter. We blijven focussen op lokale producten, maar dat betekent ook een beperkter aanbod tijdens de winterperiode, zeker qua groenten en fruit. Het is dan niet altijd evident om het assortiment heel gevarieerd te houden.

(*) Werkgroepen

  • Lokaal zorgt voor verbetering van de winkelinrichting.
  • Aankopen legt contacten met en selecteert de producenten en beheert de stock.
  • Communicatie zorgt voor de interne en externe communicatie, zowel op papier als digitaal.
  • Admin-Fin zorgt voor een goed financieel beleid en stelt de beheersinstrumenten ter beschikking.
  • Shifts zorgt voor de organisatie van winkel- en administratieve shifts.
  • Bestuur heeft als missie het gezamenlijke beheer van wAnderCoop in goede banen te leiden.
  • Extra Muros ontwikkelt activiteiten buiten de winkel met als doel te sensibiliseren, banden te smeden en plezier te maken.
  • Chouchou draagt zorg voor de coöperanten tijdens hun eerste stappen bij de coöperatie, hun medewerking aan het leven ervan en wanneer ze die verlaten.
  • IT biedt ethische IT-tools aan en zorgt voor de veiligheid van onze gegevens.
  • Squad omvat onze drie vaste medewerkers die de operationele taken begeleiden en zo nodig de werkgroepen ondersteunen.

Contact
  • www.wandercoop.be
  • info@wandercoop.be
  • Adres winkel: Saïolaan 16 – 1070 Anderlecht