Verkooplef: de foodhub van Simon Clissold
Simon Clissold heeft in Leuven een Foodhub geopend. Hij stelt dat verkopers geen landbouw-achtergrond hebben en daardoor de boeren niet van wie ze de producten verkopen niet begrijpen. “Ik heb ten minste ooit zelf geboerd.” zegt hij.
‘Hub’ betekent traditioneel zo iets als navel, middelpunt, of zeg maar: ‘center’. In deze hub staan de lokale boeren, want het doel is: een voedseleconomie rond lokale, kleine boeren. In dit geval bovendien biotelers.
De eerste ervaring van Simon is dat kleine boeren niet gemakkelijk afstappen van afzet via de groothandel. Ze zijn bang dat afzetkanaal los te laten en te verliezen. Aan de andere kant is het ook niet gemakkelijk consumenten te vinden die een hogere prijs willen betalen dan ze gewoon zijn.
“En toch is het nodig een voedselsysteem op te zetten dat tegen een aantal maatschappelijke ontwikkelingen in gaat, zoals kleine boeren die stoppen, jongeren die naar de stad trekken, kleine winkels die sluiten. Wat overblijft zijn supermarkten. Hun macht zou nochtans kunnen afnemen. In andere landen zie ik initiatieven ontstaan die een eerlijke prijs bieden aan boeren. In Italië, Toscane, zag ik een winkel waar een twintigtal boeren hun waren zelf in de rekken van een winkel zetten, inclusief met hun prijs erop. Op het einde van de maand rekent de winkelier zijn kost aan. De boer neemt het risico van niet-verkoop. Dat lijkt te werken. Ook in Vlaanderen zie ik dergelijke formules, zoals CSA bij nieuwe boeren. De supermarkten zullen volgen. We zien dat nu al in kleine voorbeelden.”
Is de foodhub zo’n initiatief? Vanuit zijn optimisme gelooft Simon er wel in. Hij begint met een pop-up in Leuven, uitgerekend in OPEK, een kunstencentrum. Hij gaat er van uit dat kunstenaars al zijn overgestapt van een transactie- naar een relatie-economie. Zij zullen dus snappen waarmee hij bezig is. Alles wat helpt om kleine boeren te ondersteunen, zal er welkom zijn: een afhaalpunt voor groentepakketten, rijpingsplaats voor kaas en salami, een restaurant, vorming en ontmoeting van boeren en consumenten.
Na enkele weken try-out hoopt Simon dat mensen zich melden als coöperant en helpen een definitieve locatie te vinden.
Zullen de prijzen eerlijk zijn, meer bepaald kostendekkend voor de boeren?
Antwoord: “Ik zet niet de prijs. De boeren doen dat. Lukt het niet tegen die prijs te verkopen, dan geef ik hun dat signaal.”