Ga naar de inhoud

"Het Britse agrarische weekblad Farmer’s Weekly is onlangs een campagne begonnen om de consumptie van lokaal geproduceerd voedsel te promoten. Volgens het blad is lokaal geproduceerd voedsel beter voor boeren, burgers en milieu.

Met activiteiten op scholen, regionale agrarische tentoonstellingen, autostickers en een mediacampagne wordt tien weken lang de consumptie van lokaal en regionaal geproduceerd onder de aandacht gebracht. Uit onderzoek, onder meer gefinancierd door de Britse tak van de Nederlandse Triodos Bank, blijkt dat consumenten dezelfde tweeslachtige houding tegenover plaatselijk voedsel hebben als tegenover biologisch voedsel.

De helft van de ondervraagde Britten zegt er niet om te malen dat er ruim een derde van het voedsel wordt geïmporteerd. Aan de andere kant zegt 82 procent waarschijnlijk lokaal geproduceerd voedsel te kopen wanneer het duidelijk geëtiketteerd in de supermarkt zou liggen. Van de ondervraagden vindt de helft het ‘erg belangrijk’ en 35 procent ‘redelijk belangrijk’ dat restaurants en pubs hun ingrediënten lokaal inkopen.

82 procent van de ondervraagde Britten heeft meer vertrouwen in lokaal geproduceerd voedsel dan in geïmporteerd voedsel. En 96 procent erkent dat door het kopen van plaatselijke producten de lokale agrarische producenten worden gesteund."

Externe link :Ziezo
2006-7-6