Nieuw onderzoek: bio is beter!
05/11/2007: Biologische groenten en fruit bevatten tot 40 % meer anti-oxidanten dan gewone producten. Ook Biologische
melk scoort tot 60 % hoger wat het gehalte aan anti-oxidanten en gezonde vetzuren betreft. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een groots opgezet Europees onderzoek dat vorige week uitgebreid de media haalde. De gezondheidsvoordelen van bio trokken meteen heel wat nieuwe Vlaamse consumenten over de streep, wat de verkoop bij thuisverkopende boeren en natuurvoedingswinkeliers de hoogte injoeg.
Onder leiding van professor Carlos Leifert liep aan de NewCastle University in Engeland gedurende vier jaar een grootschalig onderzoek naar de gezondheidsvoordelen van biologische voeding. Op verschillende locaties in Europa werden biologische en niet-biologische producten geteeld op aanliggende velden. In Nederland bijvoorbeeld zijn het Louis Bolk Instituut en Wageningen Universiteit bij het onderzoek betrokken.
Bio is gezonder
In de Britse media maakte onderzoeksleider Leifert vorige week enkele resultaten bekend.
Biologische melk bevat 50 tot 80 % meer anti-oxidanten.
Biologische melk heeft een hoger gehalte aan vitamine E.
Biologische kaas kan tot twee keer zoveel voedingswaarde hebben als reguliere varianten. Biologische tomaten, tarwe, aardappelen, kool en uien bevatten 20 tot 40 % meer anti-oxidanten.
Biologische spinazie en kool bevatten meer mineralen, zoals ijzer en zink.
Biologische producten zijn rijker aan vitamine C.
De globale bevindingen worden in 2008 wetenschappelijk gepubliceerd. Het onderzoeksproject ‘Quality Low Input Food’ kost 17 miljoen euro en wordt mee gefinancierd door de Europese Unie.
Positief onderzoek
"Deze resultaten zouden iedereen tot nadenken moeten aanzetten", zei Leifert. "Voor al wie de voorgeschreven vijf stukken groenten en/of fruit per dag niet haalt, is dit goed nieuws. Als je biologisch eet, kom je met vier stuks toe."
Leifert geeft ook aan dat er heel wat variatie in de resultaten te vinden was. Deze variatie weerspiegelt wellicht de grote verschillen in uitkomsten van vroegere onderzoeken. Gezondheidseffecten van biologische producten waren daardoor soms moeilijk hard te maken. Begin 2007 publiceerde de Nederlandse organisatie Biologica in samenwerking met de Task Force biologische landbouw de brochure ‘Wat we weten over biologisch en gezondheid’, gebaseerd op de meeste actuele, ‘harde’ gegevens. Dat leverde al heel wat bewijzen op. In augustus werd die bewijslast versterkt toen uit Zwitsers-Nederlands onderzoek bleek dat moeders die biologisch eten, moedermelk geven met een hoger gehalte gezonde vetzuren (CLA’s). Het Britse onderzoek bevestigt nu dit positieve beeld.
Toeloop van Vlaamse consumenten
Op de Vlaamse markt bleef dit nieuws niet zonder gevolg. In de Brugse winkel De Grote Beer van bioteler Rik Broux zorgde het alvast voor een stormloop. "Op dinsdag is het bij ons meestal wat kalmer, zeker in vakantietijd. Maar dinsdag wisten we even niet wat er aan de hand was. We kregen biezonder veel nieuwe klanten over de vloer, die voor een heuse topdag zorgden. We moesten onze rekken constant bijvullen en we verkochten twee keer zoveel." Ook op de markten in Gent en Oostende gingen Riks waren biezonder vlot van de hand. "Er werd duidelijk over gepraat", zegt Rik. "Zelfs mijn bankdirecteur, die anders gewoon goeiedag knikt, kwam me vanmorgen feliciteren met dat artikel."
Ook fruitteler Danny Billens uit Oetingen kreeg vorige week heel wat nieuwe klanten over de vloer in zijn hoevewinkel. Vorige week woensdag leidde dat zelfs tot een meerverkoop van bijna 50%. "De klanten hadden het over de onderzoeksresultaten en waren geïnteresseerd", zegt Billens. "Voor ons zijn die resultaten natuurlijk geen nieuws, maar het helpt wel om nieuwe klanten te overtuigen." De peren van Danny Billens waren trouwens al vaker voorwerp van onderzoek. Test-Aankoop analyseerde ze in het lab en Inspector Decaluwe van Radio 2 liet ze zopas onderzoeken op pesticiden. De peren doorstonden de test met glans. "Ons fruit heeft wat voedingswaarde betreft altijd al fantastisch gescoord," zegt Billens, "en dankzij onze ervaring verbetert dat nog steeds. Voor consumenten is het wel belangrijk dat ze die boodschap blijven horen," zegt Billens. "Anders verwatert hun gezonde aankoopgedrag na een tijdje weer."